Just my luck!

Underbart med Marknadsföring! <3


Marknadsföringslagen, vanligen förkortad MFL, har till syfte att "främja konsumenternas och näringslivets intressen i samband med marknadsföring av produkter och att motverka marknadsföring som är otillbörlig mot konsumenter och näringsidkare". Det handlar, enkelt uttryckt, om det offentligas möjligheter att reglera reklam och säljåtgärder som har ansetts tvivelaktiga.Marknadsföringen ska stämma överens med god marknadsföringssed och även i övrigt vara tillbörlig mot konsumenter och näringsidkare.

Lagen består dels av tre ”huvuddelar”. De två första generalklausulerna anger att marknadsföring ska stämma överens med god marknadsföringssed och att information av särskild betydelse ska lämnas. Den tredje tar sikte på otjänliga produkter. I förbudskatalogen ges exempel på förfaranden som i och för sig omfattas av generalklausulerna, men som ansetts behöva uttryckliga förbud. Till dessa förfaranden räknas bl.a. vilseledande, jämförande och obeställd reklam.



1. Förbud mot att utforma reklam så at det inte tydligt framgår dels att
det är fråga om reklam, dels vem som står bakom reklamen.

2. Förbud mot vilseledande marknadsföring.

3. Förbud mot vilseledande förpackningsstorlekar.

4. Förbud mot vilseledande efterbildningar.

5. Förbud mot ”falska konkursutförsäljningar”.

6. Förbud mot ”falska utförsäljningar”.

7. Förbud mot ”falska realisationer”.

8. Förbud att skicka på någon obeställda varor.

9. Förbud mot vilseledande presentation av förmånserbjudanden.


Kommentarer
Postat av: Julia

Riktigt fin blogg :)

2009-10-14 @ 21:14:54
URL: http://juliaaab.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0